Kokosový olej – všetko, čo potrebujete vedieť.

Kokosový olej – všetko, čo potrebujete vedieť.

Kokosový olej sa na našom trhu objavil iba niekoľko rokov dozadu. Avšak, za ten krátky čas sa dostal skoro všade. Dnes ho nájdete v rôznych potravinách, kozmetike, vo „fastfoodoch“, vegánskych jedlách, alebo dokonca v káve.

Najväčší fanúšikovia kokosového oleja vám jednoznačne povedia, že je to najlepší a najzdravší olej, ktorý môžete kúpiť. Niektoré štúdie hovoria zasa o tom, že kokosový olej vám môže pomôcť pri chudnutí. Iné zasa spomínajú, že je to veľmi dobrý liek na Alzheimera. A v neposlednom rade, sú tu tiež informácie o tom, že kokosový olej vám môže znížiť cholesterol a chrániť vaše srdce.

Je to však pravda? Môže byť akýkoľvek produkt až taký dobrý ? Alebo je to všetko len jedna veľká marketingová bublina?

Poďme sa na to teda spolu pozrieť.

Kokosový olej – všetko, čo potrebujete vedieť.

V prvom rade treba uznať, že kokosový olej je v celku zdravý a má pozitívny dosah na naše zdravie. Tento olej má svoje výhody, avšak aj k nemu sa nájdu iné alternatívy. Na porovnanie, maslo obsahuje oveľa viac vitamínov a vápnika a olivový olej zasa obsahuje oveľa viac antioxidantov.

Treba tiež dodať, že kokosový olej je tu len krátko na to, aby sme o ňom vedeli všetko. Myslím, že s postupom času sa nájdu ďalšie informácie, ktoré potvrdia alebo vyvrátia terajšie teórie.

A čo zatiaľ o kokosovom oleji vieme?

Toto sú najčastejšie kladené otázky:

Čo je kokosový olej?

Kokosový olej je vyrobený z pretlačenej dužiny (kopry) kokosových orechov. Poznáme viacero druhov tohto oleja, avšak najčastejšie sa stretávame s rafinovaným alebo nerafinovaným kokosovým olejom. Rafinovaný olej môže byť neskôr dokonca pozbavený svojej špeciálnej kokosovej chute a vône.

Čo obsahuje kokosový olej? 

Kokosový olej sa skladá z približne 90% nasýtených tukov, 6% mononenasýtených tukov a necelých 2% polynenasýtených tukov. Jedna polievková lyžica kokosového oleja obsahuje 121 kalórií čo je okolo 60% z vašej dennej odporúčanej dávky nasýtených tukov.

Na čo pomáha kokosový olej? 

Znižuje cholesterol – podľa niektorých zdrojov kokosový olej pomáha znižovať „zlý“ LDL cholesterol a na druhej strane zvyšovať „dobrý“ HDL cholesterol. Žiadna z týchto informácií však dodnes nebola potvrdená na 100%. A napríklad renomovaná americká klinika Mayo hovorí o tom, že kokosový olej dokonca cholesterol zvyšuje.

Znižuje stres – ďalšia zaujímavá štúdia hovorí o tom, že kokosový olej pomáha znižovať stres. Aj keď táto štúdia bola robená na myšiach a nie na ľuďoch, vykázala pozitívne výsledky.

Kokosový olej na zuby – žiadna zo štúdií nepotvrdzuje túto teóriu. Áno, kokosový olej má antibakteriálne účinky a preto je dobrý napríklad na ďasná, ale na umývanie zubov radšej použite klasickú zubnú pastu.

Pomáha znižovať váhu – túto informáciu nepotvrdzuje žiadny konkrétny zdroj. 1 polievková lyžica kokosového oleja obsahuje 121 kalórií, čiže je to teoreticky nemožné, aby vám jedenie tuku pomáhalo znižovať váhu. Na druhej strane, objavili sa tiež štúdie, podľa ktorých nám kokosový olej môže dať pocit sýtosti oveľa skôr ako iný olej. A ak máme tento pocit rýchlejšie, ako výsledok toho zjeme menej. A ešte jedna zaujímavosť na koniec. Jedna americká štúdia tiež hovorí, že pravidelná konzumácia kokosového oleja pomáha zmenšovať „pivné bruško“ u chlapov. Stačí zjesť 2 polievkové lyžice (okolo 30ml) kokosového oleja denne, počas 4 týždňov. Vyskúšali by ste to?

Na čo používať kokosový olej?

Kokosový olej sa dá využiť na veľa spôsobov. Môžete ho použiť pri varení alebo pečení, vo vlasovej kozmetike, ako doplnok pri čistení zubov a ďasien, alebo ako balzam na suchú pokožku.

Ako skladovať kokosový olej? 

Kokosový olej by sa mal skladovať na chladnom a suchom mieste. Môžete ho tiež dať do chladničky, čo predĺži jeho trvanlivosť. Skladovanie v chladničke však zmení jeho štruktúru a olej zatuhne.

Ako roztopiť kokosový olej?

Kokosový olej je možné roztopiť už pri teplote 24°C. Môžete ho roztopiť napríklad v nádobe s teplou vodou alebo na vašom sporáku. V každom prípade vám na rozpustenie kokosového oleja postačí 1 minúta. 

Kokosový olej do kávy?

Áno, kokosový olej si môžete pridať aj do tzv. „nepriestreľnej“ kávy. Spolu s kofeínom z kávy vám dodá potrebnú energiu. 

Kokosový olej bez vône.

Kokosový olej môže byť rafinovaný  alebo nerafinovaný. Ten prvý z nich môže byť pozbavený chute a vône. Ten druhý však stále bude mať svoju špecifickú kokosovú chuť, keďže je vyrábaný z prvého tlačenia a z ručne zbieranej kokosovej dužiny. 

Ktorý kokosový olej je najlepší?

Rafinovaný a aj nerafinovaný kokosový olej sú rovnako dobrým zdrojom nasýtených mastných kyselín. Avšak najväčší rozdiel je v ich vlastnostiach.

Rafinovaný kokosový olej má väčšinou neutrálnu chuť, a dá sa nahrievať až do 200°C. Tento olej je vhodný na varenie, smaženie alebo pečenie.

Nerafinovaný (virgin alebo panenský) má svoju charakteristickú kokosovú chuť a aj vôňu, a dá sa nahrievať iba do teploty 175°C. Tento olej je vhodný na varenie, ale nie je vhodný na smaženie alebo pečenie.

Kokosový olej alebo maslo?

Maslo ako aj kokosový olej sú dobrým zdrojom nasýtených mastných kyselín. Maslo však obsahuje viac cholesterolu, vitamínu A, a vápnika.

Niečo na záver.

Ako vidíte, kokosový olej by sa naozaj dal opísať ako veľmi dobrá alternatíva k iným olejom a tukom. Avšak na každé pre je tu aj jedno proti. Preto by som neodporúčal zakladať celú vašu diétu iba na jednom zdroji tukov. Najlepšie stravovanie je to, ktoré v sebe zahŕňa rôznorodosť.



Zanechať komentár

Predtým, ako sa príspevky zobrazia, budú schválené.