O orechoch

blank
  • Mikulas_doprava
  • Great taste
  • Previous
  • Ďalší

To, že konzumácia orechov je zdraviu prospešná a že orechy by mali byť súčasťou jedálnička každého z nás, je všetkým jasné a písalo sa o tom už v mnohých článkoch. Avšak nie všetky orechy sa môžu týmito pozitívami pýšiť a niektorým by si sa dokonca mal radšej oblúkom vyhýbať. Veľmi dôležitá je totiž kvalita daných orechov. Bežne dostupné orechy zo supermarketov túto kvalitu vo väčšine prípadov neposkytujú, a to predovšetkým z toho dôvodu, že pochádzajú z krajín kde je ich pestovanie masové a založené iba na zisku. Ďalším dôvodom je ich vek (veľakrát sú to staré, nie veľmi čerstvé orechy), či forma skladovania (v rôznych vlhkých skladoch kde hrozí nakazenie plesňami). Častým defektom je aj oxidácia tukov v orechoch. Ako určite vieš, orechy sú plné tukov, čo je koniec-koncov ich veľký benefit, keďže ide prevažne o mononenasýtené a polynenasýtené tuky, ktoré sú zdraviu prospešné. Avšak pokiaľ dôjde pri týchto tukoch k ich oxidácii, ich benefity sa strácajú. Dôležité je skladovanie a pred oxidáciou ich chráni aj ich šupka. Preto ak si niekedy budeš vyberať medzi orechmi bez šupky a tými so šupkou, určite zvoľ tie so šupkou.

My sme sa rozhodli urobiť to isté a preto všetky naše orechové maslá sú z orechov, ktoré pred spracovaním nešúpeme. Čo je však ešte dôležitejšie, že sa vyhýbame krajinám s masovou produkciou orechov na úkor ich kvality. Väčšina našich orechov pochádza od lokálneho producenta z Grécka, ktorý ich sám zbiera a v surovom stave ich dováža až priamo k nám na Slovensko, kde ich následne pražíme podľa vlastnej receptúry, bez pridania tukov, aby sme dosiahli tú nezameniteľnú chuť. Z Grécka pochádzajú naše arašidy, mandle, pistácie aj lieskové orechy. Kešu dovážame z Afriky, a vlašské orechy sú naše, slovenské.

Na nasledovnej fotke môžeš vidieť alej v Grécku, kde sa pestuje väčšina našich orechov.

Alej

Nižšie nájdeš bližšie informácie ku každému druhu orechov, ich benefity a nutričné hodnoty.

Arašidy

Arašidy

Arašidy, inak nazývané aj podzemnica olejná alebo búrske orechy, sa často zaraďujú medzi orechy, no v skutočnosti ide o strukovinu. Bez ohľadu na to však ide o vynikajúci zdroj nenasýtených mastných kyselín, ktoré pomáhajú v prevencii proti srdcovo-cievnym chorobám, rovnako obsahujú horčík a vlákniu, čím znižujú riziko cukrovky. Arašidy majú vysoký obsah bielkovín a preto sú veľmi obľúbené aj medzi športovcami, predovšetkým vo forme arašidového masla, ktoré je výborné na prípravu jedál, ako doplnok pred a po tréningu, či ako zdravá forma raňajok alebo večere. Orem toho obsahujú zinok, železo, kyselinu listovú, vitamín E a tiež prírodný antioxidant reservatrol, ktorý sa považuje za účinného bojovníka proti rakovine.

Nutričné hodnoty na 100 g:

Energia: 567 kcal / 2 374 kJ
Tuky: 49 g
z toho nastýtené mastné kyseliny: 7 g
z toho mononenasýtené mastné kyseliny: 24 g
z toho polynenasýtené mastné kyseliny: 16 g
Sacharidy: 16 g
z toho cukry: 4 g
Vláknina: 9 g
Bielkoviny: 26 g
Soľ: 0 g

 

Mandle

Mandle

Mandle sú považované za jedny z najvýživnejších orechov vôbec. Sú bohatým zdrojom vápniku, železa, horčíku, fosforu, či vitamínu E. Taktiež obsahuju selén, meď, zinok a niacín. Tiež sú nabité bielkovinami a zdravými tukmi. Toto všetko zabezpečuje, že mandle majú nespočetný počet benefitov pre zdravie človeka. Za všetky spomenieme aspoň zopár: znižujú LDL cholesterol, vďaka výbornej kombinácii vitamínov a minerálov zvyšujú odolnosť a pevnosť kostí a zubov, obsahujú mononenasýtené mastné tuky, čím prispievajú k zdravému srdcu, sú prospešné pre mozog, majú protizápalové účinky vďaka obsahu kyseliny linolovej a linolenovej, posilľujú imunitný systém, hydratujú pokožku, znižujú riziko cukrovky a rakoviny hrubého čreva, či dokonca regulujú krvý tlak vďaka obsiahnutému draslíku a sodíku. No a čo je na nich úplne najlepšie? Že maslo z nich chutí neskutočne dobre!

Nutričné hodnoty na 100 g:

Energia: 637 kcal / 2 667 kJ
Tuky: 53 g
z toho nastýtené mastné kyseliny: 5 g
z toho mononenasýtené mastné kyseliny: 35 g
z toho polynenasýtené mastné kyseliny: 11 g
Sacharidy: 18 g
z toho cukry: 4 g
Vláknina: 12 g
Bielkoviny: 20 g
Soľ: 0 g


Kešu

Kešu

Kešu orechy sú výborným zdrojom železa, ktoré pomáha pri chudokrvnosti. Rovnako obsahujú množstvo prvkov prospešných pre zdravie, ako fosfor, horčík, meď, zinok, či vitamín B. Kešu majú niekoľko pozitívnych účinkov na zdravie, predovšetkým pomáhajú pri znižovaní „zlého" LDL cholesterolu, naopak prispievajú k zvýšenie „dobrého" HDL cholesterolu. Ďalej majú vysoký obsah zdravých nenasýtených mastných tukov, ktoré napriek tomu, že sú to „tuky" prospievajú k zníženiu telesnej hmotnosti. Sú veľmi vhodné pre správne fungovanie mozgu a dokonca chránia pred bolesťami hlavy. Vďaka esenciálnym mastným kyselinám znižujú riziko cukrovky a podporujú hydratáciu pokožky. Pre športovcov sú vhodné najmä ako zdroj okamžitej energie. Kešu orechy sú tiež výnimočné svojou sladkastou chuťou a jemnosťou, preto maslo z nich je naozaj jedinečné. Určite treba ochutnať.

Nutričné hodnoty na 100 g:

Energia: 582 kcal / 2 435 kJ
Tuky: 43 g
z toho nastýtené mastné kyseliny: 9 g
z toho mononenasýtené mastné kyseliny: 26 g
z toho polynenasýtené mastné kyseliny: 7 g
Sacharidy: 30 g
z toho cukry: 6 g
Vláknina: 3 g
Bielkoviny: 18 g
Soľ: 0 g

Vlašské orechy

Vlašské orechy

Vlašské orechy sú nepísanými kráľmi medzi orechmi, predovšetkým v našich zemepisných šírkach. Naše orechy pochádzajú priamo zo Slovenska, o to viac sme na ne pyšní. Táto superpotravina má nespočetné množstvo priaznivých účinkov na zdravie, zo všetkých spomenieme aspoň zopár – prevencia proti cukrovke, osteoporóze, arteroskleróze či kardiovaskulárnym ochoreniam. Vlašské orechy podporujú tvorbu červených krviniek, trávenie, prispievajú k zníženiu cholesterolu, chránia svaly a zlepšujú kvalitu nechtov, pokožky a vlasov. Svojim vzhľadom pripomínajú ľudský mozog a asi to nebude náhoda, pretože vlašské orechy sú považované za jedny z najlepších prírodných potravín podporujúcich činnosť mozgu, pamäť a pozornosť. Stačí pár lyžičiek masla z vlašských orechov denne a účinky spozoruješ aj na sebe. Paradoxne aj napriek relatívne vysokému kalorickému obsahu sú veľmi vhodným doplnkom pri diétach a podporujú spaľovanie telesného tuku. Vlašské orechy obsahujú okrem zdravých nenasýtených mastných kyselín aj relatívne vysoké množstvo bielkovín, vitamíny B1, B2, B3, B6, E, horčík, draslík, fosfor, zinok, železo či mangán. Hovorili sme, je to superpotravina.

Nutričné hodnoty na 100g:

Energia: 654 kcal / 2 736 kJ
Tuky: 65 g
z toho nastýtené mastné kyseliny: 6 g
z toho mononenasýtené mastné kyseliny: 9 g
z toho polynenasýtené mastné kyseliny: 47 g
Sacharidy: 14 g
z toho cukry: 3 g
Vláknina: 7 g
Bielkoviny: 15 g
Soľ: 0 g

Pistácie

Pistácie

Pistácie, alebo tiež pistáciové orechy sú už na prvý pohľad rozdielne ako väčšina orechov. Ich zeleno-fialovo-šedé sfarbenie zabezpečí, že si ich s inými orechmi určite nepomýliš. A keby aj áno, tak hneď po ochutnaní zistíš, že sú to pistácie. Vyznačujú sa svojou prirodzene slanšou chuťou a preto maslo z nich je vhodné aj ako náhrada nezdravých maškŕt pred telkou.
Pistácie však nielen skvelo chutia, ale podporujú tiež imunitu, znižujú vysoký krvný tlak a vysoký cholesterol, detoxikujú organizmus a čo je podstatné – odbúravajú stres a majú antidepresívne účinky. Takže ak ťa práve vytočil šéf, zbehni si len do skrinky zobrať naše pistáciové maslo a za pár minút bude všeko v pohode.
Obsahujú tiež nespočené množstvo vitamínov (A, B1, B2, B2, B6, C, E, K, ...) a minerálov (vápnik, horčík, fosfor, sodík, železo, atď.) a sú veľmi vhodným doplnkom pri diétach.

Nutričné hodnoty na 100g:

Energia: 562 kcal / 2 351 kJ
Tuky: 45 g
z toho nastýtené mastné kyseliny: 6 g
z toho mononenasýtené mastné kyseliny: 24 g
z toho polynenasýtené mastné kyseliny: 14 g
Sacharidy: 28 g
z toho cukry: 8 g
Vláknina: 10 g
Bielkoviny: 20 g
Soľ: 0 g

Lieskové orechy

Lieskové orechy

Lieskové orechy sú jedny z najrozširenejších orechov na Slovensku a ani v tvojom jedálničku by určite nemali chýbať. Lieskovce sa vyznačujú vysokým obsahom zdravých tukov, ktoré podporujú optimálne fungovanie kardiovaskulárneho systému. Napomáhajú tiež k znižovaniu cholesterolu. Obsah horčíku zase pomáha zmierňovať kŕče a svalovú únavu po športe, či bolesť hlavy. Lieskovce okrem toho obsahujú tiež vitamín A, D, B6, vápnik, železo, či fytochemikálie. Práve tie zabezpečujú posilnenie obranyschopnosti organizmu.

Nutričné hodnoty na 100g:

Energia (kcal / kJ): 628 kcal / 2 629 kJ
Tuky: 61 g
z toho nastýtené mastné kyseliny: 5 g
z toho mononenasýtené mastné kyseliny: 46 g
z toho polynenasýtené mastné kyseliny: 8 g
Sacharidy: 17 g
z toho cukry: 4 g
Vláknina: 10 g
Bielkoviny: 15 g
Soľ: 0 g

Makadamové orechy

Makadamové orechy

Makadamové orechy sa považujú za jedny najexkluzívnejších orechov, a to jednak kvôli náročnosti ich pestovania, ale predovšetkým kvôli ich spracovaniu. Napriek tomu sú to podľa niektorých štúdií najzdravšie orechy vôbec. Obsahujú vysoký podiel zdraviu prospešných mononenasýtených tukov, ktoré okrem iného znižujú riziko srdcovo-cievnych chorôb. Makadamové orechy pozitívne pôsobia na pevnosť kostí, kĺbov a zubov, podporujú imunitný systém, trávenie a dokonca pomáhajú v liečbe kožných ochorení. Aj to je dôvod prečo si tieto oriešky našli svoje stále miesto nielen v potravinárskom, ale aj kozmetickom priemysle, kde sa z nich vyrába vysokokvalitný makadamový olej. Ten sa používa pri liečbe jaziev, strí a tiež napomáha obnoveniu poškodených buniek.
Makadamové orechy sú výborným zdrojom vitamínu E, železa, vápniku, fosforu a draslíku.

Nutričné hodnoty na 100 g:

Eneriga: 786 kcal / 3 242 kJ
Tuky: 76 g
z toho nastýtené mastné kyseliny: 12 g
z toho mononenasýtené mastné kyseliny: 62 g
z toho polynenasýtené mastné kyseliny: 2 g
Sacharidy: 14 g
z toho cukry: 6 g
Vláknina: 8 g
Bielkoviny: 8 g
Soľ: 0 g

Pekanové orechy

Pekanové orechy

Pekanové orechy by sme pokojne mohli nazvať akýmsi súrodencom našich vlašských orechov. Majú sladšiu chuť. Sú bohaté na antioxidanty, podporujú imunitný system kde sa vďaka vysokému podielu zinku často používajú aj pri liečbe prechladnutia. Tak ako ostatné orechy, aj pekanové orechy sú skvelým bojovníkom proti rakovine a neurologickým chorobám, znižujú cholesterol a okrem toho pekanové orechy chránia pred vznikom žlčových kameňov, podporujú trávenie a rast vlasov.
Pekanové orechy obsahujú vitamín E, vitamíny B, provitamín A, fosfor, magnesium, vápnik, železo a draslík.

Nutričné hodnoty na 100 g:

Energia: 786 kcal / 3 242 kJ
Tuky: 72 g
z toho nastýtené mastné kyseliny: 6 g
z toho mononenasýtené mastné kyseliny: 59 g
z toho polynenasýtené mastné kyseliny: 2 g
Sacharidy: 4 g
z toho cukry: 2 g
Vláknina: 10 g
Bielkoviny: 11 g
Soľ: 0 g

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info